نشست خبری مجید عشقی با خبرنگاران | رئیس سازمان بورس در جمع خبرنگاران چه گفت؟

امروز ۲۱ اسفند ماه دومین نشست خبری سازمان بورس با حضور رئیس سازمان و اصحاب رسانه در حال برگزاری است. مجید عشقی در پاسخ به پرسش خبرنگار بورس تابناک، مبنی بر اینکه گام بعدی و مهم سازمان بورس بعد از افزایش دامنه نوسان چه خواهد بود، گفت: اصلاح بازارگردانی بسیار مهم است و در برنامه سازمان بورس قرار دارد. تغییرات متناسب بر بازار را در برنامه داریم، اما به علت قطعی نشدن در این رابطه صحبتی نمی کنیم.
کد خبر: ۱۱۰۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸ 12 March 2022

به گزارش بورس تابناک؛ امروز ۲۱ اسفند ماه دومین نشست خبری سازمان بورس با حضور رئیس سازمان و اصحاب رسانه در حال برگزاری است. مجید عشقی در این نشست به پرسش‌ها و دغدغه‌های سهامداران پاسخ داد.

تامین مالی ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰

اوراق بدهی در مجموع ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بوده و در مجموع کل تامین مالی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

کارگزاری ها

یکی از فعالیت‌های جدی سازمان بورس در سال‌جاری، بحث انحصارزدایی از فعالیت‌های ارایه خدمات در بازار سرمایه است. نزدیک به دوازده سال کارگزاری جدیدی تاسیس نشده بود که از آبان ماه، هشت مجوز موافقت اصولی کارگزاری صادر و یک مجوز نیز قبلا صادر شده بود.

سبدگردان ها

هشت موافقت اصولی تاسیس شرکت سبدگردان، سه موافقت اصولی تاسیس مشاور سرمایه‌گذاری و دو مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی داشته‌ایم.

در حوزه صندوق‌ها، در تلاشیم صندوق‌های مختلفی را راه اندازی کنیم تا افراد با برنامه‌های سرمایه‌گذاری مختلف بتوانند از این ابزار‌ها بهره ببرند.

تایید صلاحیت مدیران ناشران با رویکرد حرفه‌ای دنبال شده است و سلب صلاحیت از ناشرینی که دارای حداقل‌های مقرر در قانون نیستند را اقدام خواهیم کرد.

درخصوص اصلاح قانون بازار و لایحه تضاد منافع در بازار نیز اقداماتی انجام شده، اما نهایی نشده است.

سود سهام عدالت

پرداخت سود از سجام با پیگیری‌هایی که انجام شد، در لایحه بودجه لحاظ شد. بالغ بر ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار سهامدار سهام عدالت که سجامی بودند یا شماره شبای بانکی خود را در اختیار ما قرار داده بودند، عملیات واریز سود آنان از شب گذشته شروع شده است و امیدواریم تا آخر امروز تمام شود.

سود سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی:
۵۳۲ هزار تومان

سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی:
۵۷۵ هزار تومان

سود سهام عدالت ۱ میلیون تومانی:
۱۰۸۱۰۰۰ هزار تومان

دامنه نوسان

بحث دامنه نوسان نیز بسیار مهم است و بخشی از انجام این کار مستلزم روشن شدن برخی ابهامات اساسی همچون بودجه و مباحث سیاسی است تا بعد از رفع ابهامات دامنه نوسان، تدریجی تغییر پیدا کند.

بازگشایی دامنه نوسان به چه صورت خواهد بود؟

عشقی، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار: دامنه نوسان یکی از مولفه های تاثیرگذار بازار است و تلاش می‌کنیم بازگشایی دامنه نوسان بخش عمده بازار را در بر بگیرد و از اوایل سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

وی افزود: بازخورد بازار، حد و حدود را مشخص می‌کند، همچنین گفت: دامنه نوسان به خودی خود نمی‌تواند بازار را به تعادل برساند و مولفه‌های دیگر نیز مهم هستند.

پرداخت سود از طریق سجام

مجید عشقی با اشاره به تایید صلاحیت مدیران ناشران گفت: برای صلب صلاحیت از مدیرانی که حائز شرایط کلی نیستند بخشنامه‌ای تهیه شده و از سال بعد اجرایی خواهد شد. از سوی دیگر، امیدواریم با همکاری مجلس قوانین بازار سرمایه بروزرسانی شود؛ بنابراین، پرداخت سود از طریق سجام نیز باید به قانون تبدیل شود تا سهامداران در این حوزه سرگردان نشوند. سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸۶ شرکت سود خود را از طریق سجام به ۴۵ میلیون نفر پرداخت کرده اند.

استارتاپ ها

عشقی با بیان اینکه جذب سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای استارت‌آپ‌ها در بازار سرملایه از اقدامات ما در ماه‌های اخیر است گفت: همچنین سامانه هوشمند پایش و نظارت بر بازار سرمایه راه‌اندازی و مورد استفاده قرار گرفته است. سامانه‌های متعددی راه‌اندازی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها، سامانه یکپارچه مدیریت نهاد‌های مالی با رویکرد الکترونیکی کردن صدور مجوز است.

وی تصریح کرد: همچنین الکترونیکی شدن برگزاری مجامع شرکت‌ها به خوبی عملیاتی شد. تقویت صندوق تثبیت بازار هم از مواردی بود که در بودجه دیده شد و ما همواره پیگیریم تا مبالغ در نظر گرفته شده واریز و به کمک بازار بیاید. آموزش و ترویج سواد مالی برای ارتقای وضعیت بازار سرمایه بسیار مهم است که ما نیز به آن توجه ویژه داریم. توسعه مراکز آموزش و آزمون در شهر‌های مختلف و راه اندازی پلتفرم آموزشی تبسم در همین راستا در دستور کار قرار گرفت.

نرخ گاز

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اگر مشکل نرخ گاز حل نمی شد، مشکلات زیادی را در آینده تجربه می‌کردیم تاکید کرد: هسته معاملات آماده شده و در حال حاضر، ماژول هایی که باید به سامانه های پس از معاملات، محاسبه شاخص و نظارتی متصل شود، در حال آزمایش است.

رونمایی از سامانه پایش بازار

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه این هفته از سامانه پایش بازار سرمایه رونمایی خواهد شد، گفت: سامانه هوشمند نظارت بر شرکتهای سبد گردان نیز در دست بهره برداری است. از سال قبل نیز هسته اصلی سامانه بومی معاملات آماده شده ولی ماژول های فرعی ان از جمله محاسبه شاخص و .... در دست بررسی است که به زودی وارد مدار خواهد شد.

گام بعدی و مهم سازمان بورس بعد از افزایش دامنه نوسان چه خواهد بود؟

مجید عشقی در پاسخ به پرسش خبرنگار بورس تابناک مبنی بر اینکه گام بعدی و مهم سازمان بورس بعد از افزایش دامنه نوسان چه خواهد بود، گفت: اصلاح بازارگردانی بسیار مهم است و در برنامه سازمان بورس قرار دارد. تغییرات متناسب بر بازار را در برنامه داریم اما به علت قطعی نشدن در این رابطه صحبتی نمی کنیم.

راه اندازی اتاق فکر و تداوم نشست های تخصصی آن

سازمان بورس به دلیل گسترش اثر گذاری تصمیمات خود، نشست های مستمری را در قالب اتاق فکر با نهادهای مختلف و افراد متعدد به صورت متداوم برگزار می کند، از جمله مدیران قبلی سازمان بورس، شرکت های کارگزاری، شرکت های تامین سرمایه و هلدینگها و حتی در تصمیمات هیات مدیره نیز تا پیش از تصویب موارد و ایین نامه ها نظریات فعالان و دست اندرکاران را دریافت میکنیم.

چه زمانی سهامداران از ضرر خارج خواهند شد؟

عشقی: هیچ کس نمی تواند بگوید چه زمانی ضرر سهامداران جبران خواهد شد.

در همین بازار افراد مختلفی هستند با سهام مختلف و پرتفوی مختلف و وضعیت آنان کاملا متفاوت است.

خیلی سخت است سهامداری باشد که به اندازه شاخص سود و زیان کرده باشد.

قطعا نمی توانم بگویم که شاخص چه زمانی بازمی گردد بعضی از نمادها شاید هیچ وقت به حالت گذشته باز نگردد و شاید بعضی تا چند ماه دیگر برگردد، بستگی به سهام دارد.
تلاش کردیم ظن دستکاری را به حداقل برسانیم. تمام نمادها از سال گذشته بررسی شده و اگر تخلفی در هر یک از نمادها شکل گرفته با آن برخورد شده است.

واگذاری سرخابی ها

به گفته مجید عشقی در زمینه خرید یا فروش سهام بویژه موضوع پذیره نویسی سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس که مشمول پذیرش نمی‌شوند، توصیه‌ای داریم و رویکرد ما شفاف سازی در خصوص اطلاعات است. بحث‌هایی که در کانال‌های خبری فرابورس در شبکه‌های اجتماعی اعلام می شود، شاید از نوع هشدار باشد و سهامداران با دقت سرمایه گذاری کنند.

وی تصریح کرد: باشگاه استقلال و پرسپولیس مشمول پذیرش در بازار نیستند؛ اما با توجه به رویکرد شفاف سازی و لزوم نظارت و کنترل‌های حسابرسی و حاکمیت شرکتی مقرر شد تا سهام سرخابی‌ها در تابلو بازار پایه درج و پذیره نویسی شوند.

پرداخت سودها به صورت تجمعی و الکترونیکی 

عشقی: سود شرکت ها در یک مرحله جمع آوری و پرداخت شد.

با توجه به وضعیت شرکت ها قابل تصور است که مشکل مالی داشته باشند؛ اما ما از مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

سیاست ما این است که پرداخت سودها به صورت تجمعی و الکترونیکی انجام شود.

دیتا سنتر

عشقی افزود: این بخش هم برای کارهای پژوهشی و هم برای رصد عمومی معاملات مفید خواهد بود. راه اندازی دیتا سنتر بازار سرمایه در بورس ایران انجام شده است. ارتقای جایگاه سند باکس بازار سرمایه انجام شده است. زیرساخت لازم جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به دارندگان اطلاعات نهانی فراهم شده است.

تکلیف سود سهام عدالت شرکت های غیربورسی چه خواهد شد؟

رییس سازمان بورس در پاسخ به سوالی در خصوص سود شرکت های غیر بورسی سهام عدالت که گفته شده در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دارد و هنوز به حساب سپرده گذاری واریز نشده است، گفت: این موضوع در دستور شورای عالی بورس قرار دارد تا اگر این وجوه توسط سازمان خصوصی سازی وصول شد به شرکت سپرده گذاری واگذار شود. بستگی دارد شورای عالی بورس در این خصوص چه تصمیمی بگیرد. پس از آن سود مورد نظر به سهامداران پردخت خواهد شد.

آیا شاخص‌ها دستکاری می‌شوند؟

عشقی: شاخص به هیچ وجه نشان‌دهنده سود و زیان کل سهام داران نیست.

اینکه شاخص دستکاری می شود، کاملا غلط است. اگر گزارشی به صورت علمی تایید شود، توسط سازمان بورس بررسی می شود.

در خصوص دخالت بازار سرمایه در حوزه رمزارزها

عشقی: بازار سرمایه دخالتی بر مبحث رمزارز و فشار خاصی از طرف سازمان بورس در این زمینه وجود نداشته است. بازار رمزارز به صورت عادی در حال فعالیت است.

افراد را تشویق به سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم

رئیس سازمان بورس: اینکه افراد را تشویق به سرمایه گذاری کنیم کار اشتباهی است. بازار سرمایه پر ریسک است. باید افراد با دانش و با در نظرگرفتن ریسک‌ها اقدام کنند.

برای هماهنگی بین سازمان بورس و بانک مرکزی چه اقداماتی انجام شده است؟

عشقی: به منظور هماهنگی بهتر بازار سرمایه و سیستم بانکی، کارگروه مشترکی با حضور سازمان بورس و بانک مرکزی تشکیل شده و تمام مباحثی که دغدغه سازمان بورس و بانک مرکزی است، اعم از نرخ‌ها، نظارت بر نهادهای مالی مشترک، راه اندازی ابزارهای مالی مشترک، استفاده از زیرساخت های سیستم بانکی برای توسعه بازار سرمایه و ارتباط سپرده گذاری مرکزی با سیستم بانکی در این نشست ها مورد بررسی قرار می گیرد.

کانون سهامداران حقیقی به کجا رسید؟

عشقی: کانون سهامداران حقیقی اگر سراسری باشد، مدیریت آن چالش جدی خواهد بود؛ لذا به نظر می رسد بهتر است مثلا در قالب صنفی، استانی یا چند استانی تشکیل شود و درخواست های آنها ارائه شود.

تا کنون درخواستی برای راه اندازی کانون سهامداران حقیقی ارائه نشده اما سازمان بورس آمادگی کامل برای راه اندازی این کانون ها دارد.

در هر صورت اساس نامه و ابعاد کامل کانون ها و درخواست ها باید به دقت بررسی شود تا شرایط لازم برای آنکه اهداف آنها به بهترین شکل محقق شود، فراهم شود.

صندوق پالایش یکم و دارایکم

عشقی با اشاره به اینکه مطالبات ۵۱۰ میلیارد تومانی صندوق تثبیت واریز خواهد شد، ادامه داد: در مورد صندوق پالایش یکم و دارایکم از نوع‌های خاص هستند و رأی یونیت‌های آن در دست دولت است و با مشورت فعالان در بازار اصلاحاتی برای اصلاح ساختار این صندوق‌ها استخراج شده و اگر مشابه سایر صندوق‌های فعلی بازار انجام شود، به nav بازار می رسد.

وی گفت: اصلاح ساختار اساسنامه این صندوق‌ها باید در هیأت دولت مصوبه بگیرد و صندوقی نداریم در بازار که فاصله زیادی بین nav آن و بازار وجود داشته باشد.

در ادامه این نشست خدابخش نایب رئیس هیأت مدیره سازمان بورس توضیح داد: توسعه بازار اولیه در سال جدید از طریق تشکیل شرکت‌های سهام عام یا صندوق‌های پروژه محور خواهد بود؛ چرا یک عده‌ای بروند در مزایده یک معدن برنده بشوند و امکان حضور سایر مردم مهیا نباشد؟

مجامع الکترونیک

خدابخش گفت: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شرکت‌ها می‌توانند مجامع برگزار کنند؛ مجامع الکترونیک را باید به فال نیک گرفت و اگر بخواهیم حق رأی آنها را رعایت کنیم، باید توسعه بدهیم و تابع ابلاغیه ستاد کرونا خواهیم بود.

صندوق ها

عشقی اظهار داشت: در حوزه صندوق ها، در تلاشیم تا اقدام به راه اندازی صندوق های مختلف کنیم تا سرمایه گذاران و افرادی که به دنبال سرمایه گذاری از طریق بازار سرمایه هستند، بتوانند با توجه به برنامه ریزی های مختلف خود برای سرمایه گذاری از این ابزارها استفاده کنند که از جمله این صندوق ها، صندوق املاک و مستغلات بود که در دستور کار سازمان بورس است.

همچنین ناصر پور عضو هیأت مدیره سازمان بورس گفت: اولین صندوق زمین و ساختمان با سرمایه ۱,۰۰۰ میلیارد تومان صادر شده است و همچنین اولین صندوق اهرمی و صندوق در صندوق و امکان تأسیس صندوق‌های ضمانت اصل سرمایه مطرح شد که مجموعه تحقیقاتی سازمان بورس مجموعه‌ای صندوق‌های ضمانت اصل سرمایه این هفته ابلاغ می‌شود و بازارگردان ها می‌توانند درخواست دهند.

نمایش عمق مظنه نمادها از ۱۵ فروردین برای همه سهامداران

رئیس سازمان بورس به برنامه های این سازمان در زمینه بهبود ریزساختارهای بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نمایش عمق مظنه از جمله مشکلاتی بود که با شبهاتی جدی همراه بود. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این است تا عمق مظنه نمادها از ۱۵ فروردین برای همه سهامداران  نمایش داده شود.

وی به تعامل سازمان بورس با صنایع مختلف اشاره کرد و افزود: به منظور همکاری بیشتر با صنایع مختلف اقدام به راه اندازی میز صنعت کرده‌ایم تا بتوان از این طریق مشکلات حاکم در صنایع را بررسی کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
والله بالله تالله گاهی شاخص دستکاری میشه
البته شاید منظور ایشون دستکاری نکردن شاخص توسط رییس بورس هست که بله درسته
سلام
ملت بدبخت نگنین
این کارشناسان اشغال بازار این چیزا دارن باب میکنن
در صورت اجرا بازار دوطرفه باعث اعتراض و بدبختی خیلی ها میشن
فکر کنین
تصمیم غلطی است
حرف کارشناسان نریدر گوش نکنین
باعث بذبختی خیلی ها میشین
نکنین
نکنین
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی